Sunday, June 11, 2017

Haid tidak lancar & Petua Mudah Hamil

Adakah anda tahu bahawa Darah Haid yang tidak teratur mengundang penyakit















~ Jika darah haid anda seperti di dalam gambar, rahim anda bermasalah.
(^0^) Jika darah #merah_hitam berketul dengan jumlah yang banyak, anda diduga mengalami cyst/ fibroid. Selalunya perut anda buncit.
(^0^) Bagi darah #hitam_coklat ini pula, sepanjang tempoh darah haid, tidak langsung keluar darah berwarna merah sepanjang tempoh darah haid anda keluar, contohnya dalam 7 hari, maksudnya rahim anda sejuk & mengembang. Darah anda tidak lancar. Anda banyak memakan makanan yang sejuk dan makanan proses yang boleh mengganggu kitaran darah haid dan hormon anda.
- Saya menerima banyak pm & meseg yang bertanyakan 'bilakah saya boleh mandi wajib, darah saya telah berhenti, kemudian datang lagi balik...?
* Jawapan saya, anda perlu menunggu sehingga warna putih seperti warna putih telur. Ia adalah petanda bahawa anda sudah boleh mandi wajib! Jika masih belum keluar cecair putih (tiada keluar apa-apa langsung), bermakna anda tidak boleh lagi mandi wajib ya!
Saya ingin berkongsi #petua bagi anda yang ingin mendapatkan zuriat;
1) Periksa cecair warna putih seperti putih telur ini. Ia adalah petanda #Waktu_anda_subur. Sebaik mandi wajib, anda boleh bersama. Kebiasaannya cecair ini akan keluar seminggu awal selepas habisnya haid.
2) Pastikan anda Klimaks. Apabila anda Klimaks, anda akan mengeluarkan cecair ini juga. Maka, proses pelekatan zygote akan mudah berlaku.
Anda rasa info ini bermanfaat & bagus, boleh #like_dan_Share ya! Dah baca, boleh komen, tQ Ummi... atau boleh juga ajukan persoalan ya...

Ummi Syatirah
Kak Bidan Sempoi Sabah

1 comment: