Wednesday, July 5, 2017

Apakah Maksud Sakit Lutut?

Apakah Maksud Sakit Lutut?? Kenapa ianya kerap melanda WANITA???


Masalah sakit lutut ada kaitannya dengan sakit kepala, masalah peranakan (bagi wanita) dan masalah prostat/pundi kencing ( boleh jadi kencing manis). Namun, ianya perlu dikenal pastikan dahulu punca masalah sebelum sebarang rawatan dijalankan. terapi urutan saraf boleh dilakukan berulang kali sehingga pulih.
Baru-baru ini saya merawat ibu saudara yang berumur 54 tahun, mengalami masalah #tombong. Sejarahnya, pada 2004 beliau telah mempunyai masalah kencing manis. Pada 2014, sudah mulai rasa sakit lutut.
Sekarang 2017, barulah terkena tombong. Kesiannya saya melihatnya berjalan kaki terhenjut-henjut dengan mengecilkan langkah agar tidak terkeluar peranakannya daripada faraj.
Sekarang ini tidak dapat berjalan jauh, solatnya di atas kerusi dan tidak dapat membuat kerja-kerja berat dan sukar untuk berjalan jauh.
Suka saya tekankan di sini, kencing manis nampak biasa tapi jika anda biarkan tanpa sebarang rawatan, risiko untuk terkena tombong adalah sangat tinggi. Maka, pembedahan adalah langkah terakhir jika anda merujuk kepada pihak doktor.
Dari rawatan alternatif pula, ia sudah berada di tahap kronik. Otot yang lemah dan sakit yang pelbagai memerlukan rawatan yang lebih terperinci.
Kita mahu tua yang sihat & tak menyusahkan orang lain...
Jadi, makan kuih raya tu, ingatlah juga berapa kilo gula di dalamnya ya...hehe...
Namun, jika usia 30an sudah sakit lutut, sakit tumit, sakit pinggang, buatlah rawatan segera.
Tiada guna duit yang disimpan anda banyak dihabiskan pada usia tua. Biar kita peruntukkan sedikit setiap bulan di usia muda untuk buat rawatan agar di usia tua kita tidak merana...
Peringatan sayang sebelum terlewat,
Nur Syatirah Shuib (Ummi)
Kak Bidan Sempoi

No comments:

Post a Comment