Saturday, September 23, 2017

Wanita dan Kehamilan

Tentang Kehamilan



A. Bagaimana Ingin Hamil


1. Bagi anda yang tengah merancang kehamilan, perkara yang wajib anda ketahui ialah waktu subur. Pada waktu ini, segala pemakanan sihat dan segala aktiviti yang dijalankan hendaklah dititik beratkan.

2. Waktu subur ditentukan apabila keluarnya lendiran cecair putih telur. Maka, pada waktu ini, anda hendaklah ‘ berhoneymoon’ bersama suami. Kebanyakan wanita akan keluar cecair putih telur ini sebaik sahaja selepas tamatnya darah haid dan berlarutan selama seminggu. Namun, bukan semua wanita yang keluar cecair putih telur ini. Ada yang hanya keluar cecair putih susu. Maka, bagi anda yang hanya mengeluarkan cecair putih susu ini, rawatan perlulah dilakukan bagi meningkatkan kesuburan rahim anda seperti memakan herba yang membantu meningkatkan kesuburan wanita seperti kacip fatimah.

3. Selain itu, antara cara lain meningkatkan kesuburan rahim dan merawat masalah berkaitan organ intim wanita adalah dengan bertangas. Tangas dilakukan ketika warna darah haid sedikit coklat, lebih kurang pada hari ke-5 hinggalah hari ke-8 setiap hari. Hendaklah berhanti bertangas ketika keluarnya cecair putih telur pada hari tersebut. Elakkan bertangas dan sengkak peranakan ketika waktu subur melainkan anda masih di dalam proses rawatan. Urutan relaxing dibolehkan tanpa mengganggu kawasan ari-ari.

4. Selain itu, makanlah herba yang membantu melancarkan kitaran darah haid bermula seawal haid dan dilebihkan ketika haid hampir habis. Elakkan mengambil herba yang bersifat mengetatkan dalam 1 jenis sahaja. Namun, jika herba tersebut telah bercampur dengan herba lain seperti cekur dan lain-lain di mana formulasinya sesuai dimakan ketika haid, ianya tidak ada masalah.

5. Herba ini mestilah dimakan ketika anda sembelit dan rasa perut berangin walaupun ketika waktu subur. Jika rahim sejuk, maka rahim kurang subur. Apabila ingin ikhtiar hamil, makanlah herba sehingga kitaran haid anda stabil, bukan berhenti sebelum haid. Apabila haid telah stabil selama dua bulan, maka barulah merancang kehamilan. Pastikan badan anda betul-betul sihat dahulu sebelum merancang kehamilan ya.

6. Untuk tips pemakanan, saya akan terangkan di dalam Kelas Khas Pemakanan kerana ianya sangat detail kerana saya perlu kupas mengikut masalah anda. Setiap orang, diet pemakanannya tidak sama ya. Boleh Whatsupp 018-3677769 untuk Kelas.   

7. Kerapkan bersama semasa waktu subur. Paling bagus setiap hari atau selang 2 hari sekali. Elakkan aktiviti seks yang terlalu kasar atau menyebabkan klimaks semasa 3 minggu selepas waktu subur kerana dikhuatiri berlaku pengecutan rahim ketika klimaks. ( Aktiviti seks semasa ini hendaklah yang ringan sahaja.)

 B. Bagaimana Ingin Menjarakkan Kehamilan Secara Alami ?

1. Bagi yang ingin menjarakkan kehamilan, anda perlu mengetahui waktu subur anda. Catatkan tarikh haid anda setiap bulan, elakkan agak-agak ya.

2. Anda juga perlulah elakkan bersama ketika waktu subur. Iaitu ketika keluarnya cecair putih telur. Namun, jika bersama suami, saya syorkan anda bertangas keesokan harinya.
                                                            

3. Selain itu, amalan bertungku adalah sangat bagus. Sebaik sahaja tamat darah haid keluar, bertungkulah selama seminggu. Semasa darah haid telah lewat sehari, anda digalakkan bertungku lebih kerap dan lebih lama jika tiada tanda-tanda kehamilan seperti loya atau terlebih peka dengan bau. 

Bertungku atau Hotstone Massage di kawasan peranakan ketika waktu subur dan ketika haid terlewat sehari.




4. Namun, berhati-hatilah ketika tujuh hari terakhir sebelum kitaran 
haid yang seterusnya. Pada waktu inilah waktu terbaik untuk 
menjalankan rawatan seperti urutan, bertangas dan bertungku. Rawatan bertangas dan bertungku boleh dijalankan juga sendiri di rumah jika anda bertekad ingin melakukannya setiap hari. Buatlah sehingga datang haid yang seterusnya.

5. Amalan memakan herba hendaklah dijarakkan selama 3 hari sekali bagi memastikan kesihatan kita sentiasa baik. Namun, jika haid sudah terlewat sehari, lebihkan makan herba ketika waktu ini ya... Rahim sangat berkait rapat dengan suhu. Maka, anda perlu tahu seni menaik dan merendahkan suhu ya

6. Selain itu, berbincanglah dengan suami waktu yang anda bersedia untuk ingin hamil kembali. Contohnya, jika ingin jarakkan 3 tahun, maka berdoalah agar selepas 3 tahun barulah mengandung.
Pastikan fikiran anda tidak memikirkan tentang takut mengandung. Jika rasa takut, ia juga akan menyebabkan anda mengandung.

- Ini semua adalah ikhtiar, namun semuanya adalah Hak Sang Pencipta. Kepada Dia kita datang, kepada Dia juga kita kembali.


Ummi Syatirah
Kak Bidan Sempoi
018-3677769
Qulusa Putatan, Sabah.

No comments:

Post a Comment